top of page

חסימות כלי דם ברשתית

העורקים מובילים דם רווי חמצן אל העין והורידים מנקזים את הדם מהעין. העורק המרכזי של הרשתית מתפצל לסעיפים קטנים שמספקים דם לכל הרשתית וענפים ורידיים מקבילים לענפים העורקיים מנקזים את הדם ומובילים אותו לוריד הרשתית המרכזי.


חסימה עורקית נדירה יותר מחסימה ורידית. חסימת העורק הראשי היא מחלה קשה שגורמת פעמים רבות לפגיעה משמעותית בראייה עד לאבדן ראייה בשל פגיעה באספקת חמצן לחלקים נרחבים בעין לעומת חסימת ענף עורקי שפוגעת באזור קטן יותר ולכן גם לפגיעה פחות משמעותית בראייה ובשדה הראייה.


הגורם לחסימת עורק הינו תסחיף שיכול להיות מסוגים שונים, השכיחים הינם- תסחיף כולסטרול שמקורו מעורקי הצוואר, תסחיף טסיות- פיברין שמקורו בשינויים אטרוסקלרוטים של כלי דם גדולים בצואר או בלב, תסחיף סידן שמקורו במסתמי הלב. 

גורמים אחרים כוללים קרישיות יתר, שימוש בגלולות, מחלות זיהומיות ומחלות הגורמות לדלקת כלי דם.


חסימת העורק הראשי של הרשתית היא מצב חירום ויש לפנות מיידית לבית חולים על מנת לבצע ברור מקיף לסיבת החסימה. במרבית המקרים אין טיפול היכול לסייע לשיפור הראיה אבל יש חשיבות לאתר את המקור לתסחיף  כדי למנוע תסחיפים נוספים לעין ולמוח. חסימת עורק ענפי היא פחות חמורה אך יש לברר היטב את המקור לתסחיף ולבצע מעקב אחר מצב העין.


חסימה ורידית יכולה לערב את הוריד הראשי של העין או את סעיפי הוריד.

בשל החסימה, נפסק ניקוז הדם באזור החסום. כלי הדם הורידיים גדושים ומופיעים דימומים. כמו כן, עלול להיווצר דלף של נוזל מכלי הדם, שעשוי להצטבר בתוך הרשתית וליצור בצקת ברשתית.


במידה והבצקת מערבת את האיזור המרכזי של רשתית העין תיתכן פגיעה בראיה. כמו כן, במידה ויש הפרעה באספקת הדם למרכז הראייה תיתכן פגיעה בראייה. הפגיעה משמעותית יותר כאשר נחסם הוריד הראשי.


הסיבה השכיחה ביותר לחסימת וריד היא יתר לחץ דם. 

הגורמים לחסימת וריד ראשי הינם קריש דם באזור יציאת הוריד מעצב הראייה או בשל לחץ על הוריד הנגרם מהעורק הראשי, משנית ליתר לחץ דם. 

בחסימה ענפית, יתר לחץ דם גורם לעיבוי דפנות העורקים הלוחצים על הוריד הסמוך להם וכך מפריעים לזרימת הדם, פוגעים בדפנות הוריד וגורמים להיווצרות קריש דם. גורמי סיכון נוספים הם מחלה קרדיו-וסקולרית, השמנת יתר וגלאוקומה.


הטיפול בבצקת במרכז הראייה כולל הזרקות לעין של חומרי המקטינים חדירות כלי דם, הכוללים הזרקות נוגדי VEGF: אבסטין/ אווסטין, לוסנטיס ואיליה וכן הזרקות סטרואידים לעיניים- אוזורדקס.

במידה ונוצרים כלי דם לא תקינים בעין יש לבצע טיפול לייזר על מנת לגרום להכחדתם ולמנוע הווצרות כלי דם חדשים.

bottom of page